Wiele mówi się o długości zdrowego snu oraz o podłożu, na jakim powinno się spać. Rzadziej za to poruszany jest temat pozycji, które najlepiej wspomagają nocną regenerację organizmu. Leżenie na boku, plecach, a może na brzuchu? Które ułożenie ciała w czasie snu jest najkorzystniejsze dla naszego zdrowia?

Na boku

Z przeprowadzonych badań wynika, że blisko 41% osób śpi na boku - zwykle w pozycji embrionalnej, która z punktu widzenia trybu rozwojowego człowieka jest najbliższa naturalnym krzywiznom ciała. Lekarze klasyfikują ją jako bezpieczną, odradzają ją natomiast tylko w nielicznych przypadkach. Jeżeli chodzi o to, czy lepiej spać na prawym, czy lewym boku - wszyscy specjaliści jednogłośnie twierdzą, że zdrowsza jest lewa strona, ponieważ takie ułożenie ciała ułatwia krążenie i nie oddziałuje na wrażliwą wątrobę. Odpoczynek w tej pozycji polecany jest szczególnie osobom uskarżającym się na dolegliwości układu pokarmowego, a także kobietom w ciąży. Spać na lewym boku powinni także pacjenci ze schorzeniami kręgosłupa. Aby podnieść komfort odpoczynku, można dodatkowo umieścić poduszki między nogami, co znacznie odciąży odcinek lędźwiowy pleców.

Na plecach

Spanie na plecach jest polecane ze względu na niwelowanie napięcia kręgosłupa w odcinku lędźwiowym i szyjnym. Dodatkowo, ułożenie ciała w ten sposób nie powoduje powstawania zmarszczek na twarzy, ponieważ siła grawitacji rozkłada się równomiernie. Mięśnie w tej pozycji pozostają mocno rozluźnione i mogą się bez przeszkód regenerować, co ma ogromne znaczenie dla osób prowadzących aktywny tryb życia. Lekarze nie polecają jednak tej pozycji dzieciom i wszystkim tym, którzy uskarżają się na chrapanie, bowiem bezwiedne opadanie języka w głąb jamy ustnej w trakcie snu może powodować wzmożenie tego zjawiska oraz pojawienie się bezdechu sennego.

Na brzuchu

Spanie na brzuchu to pozycja, którą przybiera najmniej osób. Według specjalistów jest to najbardziej niekorzystne ułożenie ciała dla organizmu - głównie przez nadmierne wygięcie odcinka szyjnego. Gdy leżysz w ten sposób, głowa odchyla się w prawą lub lewą stronę, powodując silną rotację kręgów przy rdzeniu. Oprócz porannego bólu odczuwanego w tym miejscu, z czasem może pojawić się trwałe uszkodzenie szkieletu lub jego deformacja. Ponadto układając się na brzuchu mocno przygniatasz płuca i drogi oddechowe, co utrudnia organizmowi pobieranie tlenu, a jego nieodpowiednia ilość hamuje procesy regeneracyjne przebiegające właśnie podczas snu.

Zdrowy sen jest niezwykle istotny w procesie regeneracji organizmu - pozycja snu to jeden z czynników, który posiada niezwykle istotny wpływ na jego efektywność. Dlatego właśnie warto zwrócić uwagę na to, jakie ułożenie przybiera ciało, gdy zasypiasz i budzisz się rano. Jeżeli o poranku pojawiają się bóle pleców i inne dolegliwości, to wyraźny znak, że warto coś zmienić w swoich nocnych nawykach.