Wiadomości i blog

By grudzień 16, 2016 0 Komentarz

5 rad, jak dbać o kręgosłup podczas snu

5 rad, jak dbać o kręgosłup podczas snu

Odpowiednia pozycja podczas snu jest bardzo istotna dla zdrowia naszego kręgosłupa. Sen jest kluczowym elementem wypoczynku, poprawia samopoczucie i dodaje energii. Spędzenie nocy w złej, niewygodnej pozycji powoduje ogólne roztargnienie, zmęczenie oraz ból kręgosłupa. Aby temu przeciwdziałać, warto zastosować się do kilku rad, które zamieszczamy poniżej.  

1. Śpij na plecach

Zaletą spania na wznak jest to, że głowa, szyja, a także kręgosłup mają możliwość utrzymania neutralnej pozycji. Jeśli jednak odczuwasz ból, lepiej wybrać pozycję na boku, która rozluźni mięśnie i osłabi dolegliwości. W tej sytuacji wybierz tzw. pozycję embrionalną, a więc leżenie na lewym lub  prawym boku z delikatnie ugiętymi nogami. Sen w tej pozycji pozwala zmniejszyć skłonność do chrapania, a tym samym umożliwia zachowanie prostego i pociągłego ułożenia pleców. Pamiętaj za to, by unikać spania na brzuchu - w ten sposób najbardziej obciążamy kręgosłup, zwłaszcza jeśli cierpimy na problemy związane z bólem w odcinku szyjnym oraz lędźwiowym tej okolicy. Dodatkowo spanie w ten sposób wywiera nacisk na stawy i mięśnie, co może powodować podrażnienie nerwów i doprowadzać do bólu i mrowienia kończyn.

2. Zmieniaj pozycję ciała podczas snu

Wykonuj to poprzez uginanie nóg w kolanach i podciąganie ich ku klatce piersiowej. Jeśli lubisz spać na boku dobrym pomysłem będzie włożenie pomiędzy kolana zrolowanego ręcznika.

3. Wybierz odpowiednią poduszkę

Nieprawidłowo dobrana poduszka może skutkować boleściami w rejonie barków oraz karku. Aby temu zapobiec, używaj poduszek ortopedyczno-korekcyjnych, które są łatwo dostępne w wielu sklepach internetowych. Dzięki specjalnemu wyprofilowaniu podpierają odcinek szyjny kręgosłupa podczas snu, a Ty rano nie budzisz się z drażniącym bólem w tych okolicach.

4. Dobierz odpowiedni materac

Do snu najlepiej sprawdza się średnio twardy materac. Powinien on elastycznie dostosowywać się do kształtu ciała oraz uginać się pod jego ciężarem o ok. 3 cm. Unikaj wodnych łóżek oraz tych bardzo twardych. Błędem jest także spanie na zużytym już materacu, o nierównomiernej powierzchni - to wyraźny znak, że czas na jego wymianę i zakup nowego. Jeśli cierpisz na problemy z kręgosłupem, powinieneś zwrócić szczególną uwagę na materace ortopedyczne. 

5. Nie zrywaj się gwałtownie z łóżka

Bardzo ważne jest w jaki sposób wstajemy. Nagłe i szybkie zrywanie się z łóżka jest bardzo szkodliwe dla kręgosłupa. Najlepiej będzie, gdy po przebudzeniu na chwilę pozostaniesz w łóżku i porozciągasz się. Pobudzi to mięśnie, przygotuje do pracy i jednocześnie odciąży kręgosłup.

Na stan naszych pleców pracujemy praktycznie przez całe życie. Od dziecka powtarzane przez nasze mamy "nie garb się" ma swoje uzasadnienie w dorosłym życiu. Zadbajmy o zdrowie własnego kręgosłupa i nie zapominajmy zatroszczyć się o niego również podczas snu - pozwoli nam to uniknąć wielu dolegliwości i schorzeń.