Loteria DPD

Wiadomości i blog

By lipiec 05, 2021 3 Komentarz

Zbyt mała ilość snu - jakie niesie konsekwencje?

Zbyt mała ilość snu - jakie niesie konsekwencje?

Co dzieje się w naszym organizmie, gdy regularnie śpimy za mało? Niestety coraz więcej z nas musi borykać się z różnego rodzaju zaburzeniami snu. Jednocześnie nie zdajemy sobie sprawy, że brak zdrowego odpoczynku będzie przekładał się na niemal każdą dziedzinę naszego życia. 

Co odpowiada za małą ilość snu?

Źródeł zbyt małej ilości snu może być naprawdę wiele. Często po prostu sami “jesteśmy sobie winni” kładąc się bardzo późno, jednocześnie mając świadomość, że rano wcześniej musimy wstać. Co jednak, kiedy staramy się zapewnić sobie zalecane osiem godzin nocnego wypoczynku, a nie możemy? Przyczyn warto jest doszukiwać się we wszelkiego rodzaju chorobach, o których często możemy nie mieć pojęcia. Wskażemy tutaj chociaż bezdech senny, który należy do grupy zaburzeń oddychania. W czasie snu dochodzi wtedy do chwilowej przerwy w oddychaniu, po jakiej zazwyczaj się budzimy i mamy problem z ponownym zaśnięciem. Koniecznie podkreślmy, że jest to kłopot, którego nie wolno bagatelizować, ponieważ może mieć naprawdę tragiczne skutki. Inną chorobą jest narkolepsja związana z uszkodzeniem komórek nerwowych. Chociaż chory jest w stanie nagle zasnąć w ciągu dnia, to ze względu na zaburzenia fazy REM, będzie on i tak cały czas zmęczony i niewyspany. Często też spokojny wypoczynek utrudniają nam wszelkie dolegliwości bólowe, które mogą zarówno wynikać z towarzyszących nam schorzeń, lecz też być związane ze źle dobranym materacem, który również często stanowi źródło utrapień związanych ze snem. O tym, jak dobrać twardość materaca do naszych potrzeb przeczytasz w jednym z wcześniejszych artykułów. Często pozornie prosta zmiana jest w stanie skutecznie poprawić naszą jakość snu. Inną, również bardzo istotną kwestią są leki (warto jest przeczytać w ulotce, czy mogą one powodować problemy z zasypianiem), a także wszelkie środki psychoaktywne, jak alkohol, który chociaż pozornie ułatwia zasypianie może odpowiadać za częste pobudki w nocy. 

Rodzaje zaburzeń snu

Pod uwagę warto jest też wziąć kwestie związane z zaburzeniami snu, które zasadniczo dzielą się na kilka kategorii, najczęściej jednak spotykanymi są insomnie i parasomnie. Pierwsze wiążą się z występującymi u nas kłopotami z zasypianiem oraz utrzymaniem poszczególnych faz snu. Wśród najczęstszych objawów wymienia się tutaj długi czas pogrążenia się w śnie od momentu, kiedy położymy się w łóżku, częste przebudzenia w nocy, nerwowość, bóle głowy czy też przewlekłe zmęczenie, a także wczesne pobudki. Z kolei  mówiąc o parasomnia mamy na myśli tak zwane dysfunkcje występujące już podczas snu, a mianowicie koszmary senne, lunatykowanie, lęki nocne, które również uniemożliwiają prawidłową regenerację.

Konsekwencje braku snu

Brak snu może w mocny sposób odbić się na naszym funkcjonowaniu. Już nawet po jednej nieprzespanej nocy zaczniemy odczuwać problemy z koncentracją, zapamiętywaniem. Trudniej będzie nam przyswajać nową wiedzę, a nawet cofać się do tej już zdobytej. Do tego dojść mogą jeszcze bóle głowy, które znacząco oddziałują na nasze samopoczucie. Osoby, które zbyt mało śpią często borykają się z pogorszeniem nastroju oraz jego dużymi wahaniami, chodzą bardziej zirytowane i są w stanie przejmować się rzeczami, które standardowo nie wywarły na nich wrażenia. Pojawiają się także kłopoty z jasnym wypowiadaniem się i wyraźnym mówieniem. Inną kwestią, która dotyka osoby mające problemy z odpoczynkiem są kłopoty z odpornością, co oznacza, że jesteśmy bardziej narażeni na wszelkiego rodzaju choroby, nawet takie jak “pospolite” infekcje. Do tego wszystkiego należy wspomnieć o zmniejszonym popędzie seksualnym.

Choroby a zbyt mała ilość snu

Za mała ilość snu może również przyczyniać się do rozwoju wszelkiego rodzaju chorób oraz nasilać te, z którymi już się zmagamy. Wskażemy tutaj między innymi depresję - jest to związane z faktem, że wśród osób niewyspanych zmniejsza się produkcja serotoniny. Warto dodać, że depresja sama w sobie często jest źródłem problemów z zasypianiem, dlatego dobrze jest bacznie obserwować swój stan zdrowia. Zwiększa się także ryzyko zachorowania na nowotwory, w szczególności wymienia się tutaj raka jelita grubego oraz w przypadku kobiet piersi i jajników, a u mężczyzn prostaty. Wskazać należy też cukrzycę, ze względu na zaburzenia metabolizmu oraz duże prawdopodobieństwo wystąpienia otyłości. Dlatego regeneracja jest ważna wśród osób ze stanami przedcukrzycowymi. Dodatkowo często zmęczonych dotykają choroby układu krążenia, a także zaostrzenie problemów, z jakimi zmagają się przewlekle. 

Materac i zdrowy sen

Jak zostało już wcześniej wspomniane, kwestią kluczową, abyśmy mogli swobodnie przespać całą noc jest odpowiednio dobrany materaca. Tutaj wybierać możemy pomiędzy szerokiej gamy modeli modeli sprężynowych i piankowych. Pod uwagę weźmy chociaż Materasso Antibacterial, który posiada wypełnienie z wysokoelastycznej pianki HR. Świetnie podtrzymuje nasze ciało, przyspiesza jego regenerację, a także wykazuje szereg właściwości antyalergicznych, dzięki czemu uporczywe objawy, takie jak katar czy kaszel nie będa nas w nocy budzić. Jest on średniej twardości, w związku z czym stanowi naprawdę uniwersalne rozwiązanie. Jeśli jednak poszukujemy sprężynowych koniecznie bliżej poznajmy się z Sembella Samba, gdzie każda sprężyna umieszczona została w osobnej kieszeni. Całą konstrukcję wzmocniono matą kokosową. Materac świetnie dopasowuje się do konkretnych partii ciała, jednocześnie podpierając je w prawidłowy sposób. Poczucie komfortu potęguje zastosowana tutaj pianka poliuretanowa. 

Komfortowy sen przekłada się na całe nasze funkcjonowanie w ciągu dnia. Dlatego właśnie tak ważne jest, aby zadbać o swój komfort na tym polu - pamiętajmy, że za mało snu naprawdę może mieć negatywne skutki. 

Komentarze do artykułu

    • Gabrysia W

      Ja cały czas mam problemy ze snem. Nienawidze tego. Chciałabym kiedyś zasnąć i przespać całą noc od początku do końca.

    • Tomek N

      Moim zdaniem ten artykuł jest bardzo pomocy . Spie około 4-5 godzin dziennie więc nie miałem o tym wszystkim pojęcia .Dziękuje za uświadomienie :)

    • Kasia B

      ja po zmianie materaca śpię jak dziecko :D polecam wszystkim znalezienie idealnego materaca, bo to rzeczywiście zmienia jakość snu

Napisz komentarz do artykułu

Zaloguj się lub zarejestruj, aby dodać komentarze