Wiadomości i blog

By maj 15, 2020 0 Komentarz

Czym jest jet lag i jak sobie z nim radzić?

Czym jest jet lag i jak sobie z nim radzić?

Zmęczenie, ból głowy, trudności z koncentracją, bezsenność – to tylko niektóre objawy, jakie doskwierają osobom borykającym się z zespołem nagłej strefy czasowej. Wyjaśniamy, czym jest jet lag i w jaki sposób sobie z nim radzić.

Czym jest jet lag?

Fraza “jet lag co to” święci triumfy wśród pytań wpisywanych do wyszukiwarki. Nic dziwnego, bowiem to pytanie nurtuje każdą osobę rozpoczynającą swoją przygodę z podróżami (zwłaszcza lotniczymi) w kierunku równoleżnikowym, czyli w kierunku wschód-zachód, które wiążą się ze zmianą strefy czasowej.

Jet lag (znany również, jako zespół nagłej zmiany strefy czasowej) jest serią objawów, które towarzyszą tego typu wojażom. Co ciekawe, jego przebieg uzależniony jest od tego, w jakim kierunku się podróżuje oraz ile stref czasowych się w tym czasie przekracza. Mało tego, podróż w kierunku wschodnim, który skraca dobę, jest gorzej znoszona przez większość ludzi niż podróż w kierunku zachodnim, który dobę wydłuża. Dzieje się tak ponieważ ludzki organizm o wiele lepiej adaptuje się do dłuższego niż krótszego dnia.

Zespół nagłej zmiany strefy czasowej wywołują zaburzenia homeostazy organizmu, a dokładnie zaburzenia procesów fizjologicznych, na które wpływ ma rytm okołodobowy, złożony m.in. ze snu, czuwania, przemiany materii, motoryki przewodu pokarmowego. Podczas jetlagu wydzielanie melatoniny i kortyzolu, czyli hormonów związanych z naturalnie występującym cyklem dnia i nocy, zostaje zaburzone. 

Jet lag – objawy

Kiedy już definicja jetlagu jest przyszłemu podróżnikowi znana, z zaciekawieniem wpisuje do wyszukiwarki kolejne zapytanie: “jet lag objawy”. Te, choć są zwykle bardzo podobne, mogą występować u różnych osób ze zróżnicowanym nasileniem. Jeśli ktoś wiedzie na co dzień uporządkowane życie – a zwłaszcza chodzą spać i budzą się o stałych porach – niestety może znosić jet lag gorzej niż ktoś z natury nieuporządkowany. Podobny los czeka osoby starsze, mające trudności z zasypianiem, obarczone dużym stresem czy spożywające znaczne ilości alkoholu. Pocieszającą informacją może być fakt, że im dłużej podróżuje się w kierunku równoleżnikowym, tym lepiej się go znosi. Choć i tu nie ma tak naprawdę jednej reguły.

Ogólnie przyjęta zasada mówi o tym, że ludzki organizm jest w stanie przystosować się od jednej do maksymalnie dwóch stref czasowych dziennie. To oznacza, że czym więcej stref przekraczamy podczas jednej podróży (np. samolotem), tym bardziej prawdopodobne, że zespół zaburzeń z tym związanych będzie mógł nam towarzyszyć nawet przez kilka kolejnych dni po dotarciu do celu.

Do objawów jetlagu należy przede wszystkim zaliczyć:

  • zmęczenie, 
  • ból głowy, 
  • trudności z koncentracją, 
  • bezsenność oraz inne zaburzenia snu,
  • senność,
  • zaburzenia apetytu oraz zaburzenia żołądkowe-jelitowe,
  • dezorientacja.

Zazwyczaj objawy zespołu nagłej zmiany strefy czasowej ustępują same w miarę przystosowania się organizmu do nowej sytuacji. Można jednak wdrożyć kilka sposobów, które pozwolą na o wiele lepsze i często szybsze uporanie się z jetlagiem. O nich już za moment.

Sprawdzone sposoby, jak radzić sobie z jet lagiem

Ogólne złe samopoczucie po podróży w kierunku równoleżnikowym najczęściej jest jej nieuchronnym następstwem. Na szczęście istnieją sposoby na to, by przetrwać jetlag. Dotyczą one zarówno tego, co powinno się robić przed lotem, w jego trakcie i po przylocie. Poniżej prezentujemy listę przetestowanych metod, które przynoszą zamierzony rezultat.

Kilka dni przed wylotem warto zmienić harmonogram swojego dnia, by jak najlepiej przygotować się do podróży. Małymi krokami (np. kładąc się o 30 min wcześniej spać, w przypadku planowanego podróżowania na wschód lub o 30 min później, w przypadku podróżowania na zachód) można przygotować organizm na czekającą go zmianę rytmu dobowego.

Podczas lotu warto symulować sobie sytuację zmiany strefy czasowej. W tym celu dobrze jest przestawić zegarek na godzinę zgodną z miejscem, do którego się podróżuje. Dobrze jest również postarać się przystosować do nowych warunków. Jeśli leci się do miejsca, w którym trwa noc, w podróży warto się przespać. Jeżeli natomiast do miejsca, w którym aktualnie trwa dzień, dobrze jest pozostać w fazie czuwania, np. oglądając w samolocie film lub czytając.

Na czas trwania lotu warto zaopatrzyć się w wygodne buty i ubrania (najlepiej z przewiewnych, dobrej jakości materiałów), a także akcesoria, które pomogą się odprężyć w trakcie podróży i po przybyciu, jak poduszka .relax marki Curem (wykonana z termoelastycznej pianki CureFeel, która idealnie dopasowuje się do konturów szyi i ułożenia głowy pod różnym kątem) lub poduszka Antistress Carbon marki Hilding (wykonana z włókien węglowych i pianki Visco, której zadaniem jest złagodzenie stresu i zrelaksowanie).

Przed, w trakcie i bezpośrednio po locie należy uważać na to, co się spożywa. Dobrze jest pić wzmożoną ilość wody, unikać alkoholu i kofeiny oraz ciężkostrawnych dań. Co godzinę w podróży warto wykonać kilka prostych ćwiczeń rozciągających, a po dotarciu do celu zafundować sobie relaksującą, ciepłą kąpiel.

Zarówno przed, jak i po podróży warto zapewnić sobie komfortowe warunki do spania. Jeśli wraca się do domu, dobrze jest wygodnie wyspać się na prozdrowotnym materacu SleepMed, którego twardość można dowolnie regulować.

Jeśli powyższe sposoby nie działają, ostatecznie można wspomóc się środkami farmakologicznymi – lekami nasennymi lub pobudzającymi. Jednak w celu ich odpowiedniego dobrania należy zasięgnąć rady lekarza lub farmaceuty.

Opracowanie: www.zdrowykregoslup.pl