Wiadomości i blog

By grudzień 16, 2020 0 Komentarz

Praca w godzinach nocnych - jak wpływa na jakość snu?

Praca w godzinach nocnych - jak wpływa na jakość snu?

Niektórzy z nas pracują w systemie zmianowym i często zdarza się tak, że muszą prowadzić aktywność zawodową w godzinach nocnych. Nie da się ukryć, że taki rytm wpływa na zmiany w naszym organizmie. A jak się ma taka forma pracy do jakości snu? Czy można dobrze wysypiać się w ciągu dnia, aby w nocy być bardziej produktywnym? Zapraszamy do lektury poniższego artykułu, w którym rozwiewamy wszelkie wątpliwości!

Zmiana rytmu dobowego

Praca w godzinach nocnych wpływa zaburzająco na biologiczny rytm snu i czuwania. Przyjmuje się, że  po jednej nieprzespanej nocy potrzeba trzech prawidłowych, aby powrócić do normalnego trybu funkcjonowania i aby organizm się w pełni zregenerował. Praca nocą związana jest często ze zmęczeniem, ciągłym niewyspaniem, rozdrażnieniem, a także brakiem koncentracji i ogólnym spadkiem wydajności pracownika. Ponadto u takich osób zaobserwowano zmiany w pracy mózgu, nerek oraz serca. Pracownicy z nocnej zmiany mimo odsypiania w dzień, śpią tygodniowo o kilka godzin krócej niż Ci, którzy pracują w tradycyjnym trybie, co nie pozostaje bez wpływu na funkcjonowanie ich organizmu oraz ogólnego poziomu samopoczucia. Jak wiadomo odsypianie na zapas nie pomaga w osiągnięciu równowagi psychofizycznej i optymalnym zregenerowaniu nie tylko spiętych mięśni ale również i zmęczonego umysłu. Dodatkowo dobry sen z rana jest trudniejszy do osiągnięcia i mogą pojawić się problemy z zasypianiem.

Wpływ nocnej pracy na sen

Niezwykle ważna dla prawidłowego funkcjonowania jest właściwa higiena snu, dlatego jeżeli nocna zmiana wpływa na organizm zaburzając jego dobowy rytm, to także związana jest z występowaniem problemów ze snem. Dzieje się tak dlatego, że w czasie biologicznie przeznaczonym na regenerację, organizm musi pozostać w stanie czuwania. Praca nocna nie jest tak wydajna, dlatego często osoby wspomagają się kofeiną zawartą w kawie czy napojach energetycznych, a to jeszcze bardziej rozregulowuje organizm, negatywnie wpływając na późniejszy proces zasypiania.  Trudności pojawiają się także z utrzymaniem snu, ponieważ jest on sprzeczny z biologicznym cyklem czuwania, a dodatkowo w ciągu dnia jest znacznie głośniej - człowiek często mimowolnie się wybudza. Nie pomaga także ekspozycja na światło słoneczne czy to pochodzące z ekranów komputera lub telefonu, które hamuje wydzielanie hormonu snu, przez co nie czujemy się senni i trudniej nam zasnąć. Ponadto warto wspomnieć o odpowiednim materacu. Źle dobrane podłoże  negatywnie wpływa nie tylko na samo zasypianie, ale też na ciągłość snu.

Jak sobie z tym poradzić?

Jak poradzić sobie z zaburzeniami snu wynikającymi z pracy w godzinach nocnych? Najlepiej zacząć od zmiany nawyków i zamiast kawy zaparzać sobie yerbę, która skutecznie pobudza, a przy tym nie utrudnia zasypiania. Warto także przygotować sypialnię na sen w ciągu dnia: dokładnie wyciszyć pomieszczenie, możliwie jak najbardziej wyciemnić, a nawet użyć zatyczek do uszu. Przed położeniem się spać dobrze jest przewietrzyć sypialnię. Dobrym pomysłem jest niekorzystanie z telewizora oraz smartfona, aby nie wystawiać się na działanie niebieskiego światła. Aby sen był wartościowy powinien trwać nieprzerwanie przez 6 godzin - dłuższy sen, ale przerywany nie daje optymalnego odpoczynku i regeneracji, a dodatkowo sprawia, że musimy zmagać się z uczuciem niewyspania. Bardzo ważnym aspektem higieny snu jest miejsce, w którym wypoczywamy, dlatego wybór odpowiedniego materaca jest niezwykle istotny.

Odpowiedni materac to podstawa

Szukając właściwego podłoża do osiągnięcia wartościowego snu w ciągu dnia, warto wybrać jeden z modeli sprężynowych, piankowych czy hybrydowych. Czym one się różnią? Te pierwsze można podzielić na kieszeniowe i typu multipocket - bazują one na innowacyjnych sprężynach, które zostały odpowiednio dobrane i pogrupowane, aby zapewnić wysoką elastyczność punktową jak na przykład w modelu Hilding Step. Z kolei materace piankowe, takie jak Fit.4.Sleep H2/H3 lub Thermo bazują na komponentach funkcjonalnych pian: wysokoelastycznych lub termoelastycznych, które idealnie dopasowują się do kształtu ciała śpiącego użytkownika. Natomiast materace hybrydowe łączą w sobie najlepsze cechy modeli sprężynowych i piankowych, przez co są idealnym rozwiązaniem dla osób, które nie potrafią zdecydować się na jeden z powyższych typów. Świetnym przykładem hybrydowego podłoża jest Curem .ZIP, który bazuje na sprężynach, jednak wyposażony został także w warstwy pian o unikatowych właściwościach. Aby dobrze dopasować materac do naszych potrzeb i preferencji trzeba przede wszystkim dowiedzieć się, na jakim rodzaju będzie nam najwygodniej, a następnie dopasować jego twardość do naszej wagi. Odpowiednie miejsce do wypoczynku sprawi, że zasypianie po nocnej pracy nie będzie sprawiało większych problemów, a sam sen stanie się bardziej wartościowy i przyniesie mięśniom regenerację i ukojenie dla umysłu.

Jeżeli nie potrafimy przyzwyczaić się do nocnych zmian, to o ile to możliwe dobrze jest starać się mieć ich jak najmniej. Jeżeli nie jesteś w stanie sobie tak zorganizować pracy, a problemy ze snem są dość poważne i zaburzają Twoje funkcjonowanie, być może konieczna będzie konsultacja z lekarzem, który przepisze odpowiednią dawkę leków ułatwiających i wspomagających sen.

Materace Hilding polecane przez zdrowykregoslup.pl