Wiadomości i blog

By marzec 03, 2022 4 Komentarz

Zdrowy sen - jak go sobie zapewnić?

Zdrowy sen - jak go sobie zapewnić?

Jak powszechnie wiadomo, każdy człowiek przesypia około jednej trzeciej dobry, jednak najnowsze badania pokazują, że coraz częściej borykamy się z problemami ze snem, przez co nasze normalne funkcjonowanie w ciągu dnia zostaje zaburzone, a organizm nie pracuje już tak sprawnie. Jak zatem przywrócić zdrowy sen i czy to w ogóle jest możliwe? Zapraszamy do lektury!

__________________
Przeczytaj również: Jaka temperatura w sypialni jest optymalna do spania?
Zobacz: Jak dopasować kołdrę i poduszkę do materaca?
Odwiedź: Stelaż pod materac - jaki rodzaj wybrać do swoje sypialni?
__________________

Zdrowy sen, czyli jaki?

Jakość nocnego wypoczynku u większości ludzi (nawet młodych) jest coraz gorsza, przez co spada nasza koncentracja, stajemy się zirytowani i mamy problemy z przyswajaniem wiedzy. Sposobem na prawidłowe funkcjonowanie każdego dnia jest zdrowy, spokojny, a przede wszystkim nieprzerwany sen każdej nocy. Jednak, aby go osiągnąć, należy przestrzegać kilku bardzo ważnych zasad. Warto na początek zadbać o regularność oraz ustalenie stałych pór kładzenia się do łóżka i wstawania. Pozwoli to na wyrobienie sobie swego rodzaju rutyny, która wspomoże uregulowanie naszego zegara biologicznego. Bardzo ważnym aspektem jest także wygospodarowanie odpowiedniej ilości godzin na nocny wypoczynek - u osób dorosłych nie powinno być to mniej niż 7 godzin na dobę. Jest do minimalny czas, w którym cały organizm ma szansę na efektywną regenerację. Warto również unikać drzemek w ciągu dnia, ponieważ to właśnie one są najczęstszą przyczyną problemów ze snem. Kolejną bardzo ważną zasadą dla zdrowego wypoczynku jest wypoczywanie zgodnie z fazami snu - jeden cykl trwa około 90 minut i dzieli się on na cztery stadia REM oraz fazę NREM. Aby dobrze się wyspać, potrzebujemy od 4 do 6 pełnych cykli w ciągu nocy, dlatego nastawiając budzik warto mieć na uwadze, by czas do pobudki był wielokrotnością 90 minut.

Bez wątpienia, zdrowy i efektywny sen każdej nocy ma pozytywne skutki w każdym aspekcie naszego życia. Przykładowo odpowiednio zregenerowany mózg jest w stanie szybciej reagować, z łatwością przywoływać wszelkie wspomnienia czy informacje oraz jest również bardziej kreatywny. Wysokiej jakości nocny wypoczynek przekłada się także na lepszą wydolność fizyczną całego organizmu, co jest szczególnie ważne wśród sportowców lub osób prowadzących intensywny tryb życia.

Konsekwencje niedosypiania

Do skutków wynikających ze zbyt małej ilości snu w ciągu doby jest naprawdę wiele. Najczęściej na początku to tylko zwykłe zmęczenie i brak chęci do działania, jednak z czasem mogą mieć bardzo poważne konsekwencje zdrowotne, dlatego nie należy ich bagatelizować. Do podstawowych można zaliczyć chociażby częste zmiany nastroju, co w dłuższej perspektywie czasu może prowadzić nawet do depresji czy innych zaburzeń psychicznych. Co więcej, można zaobserwować także spadek koncentracji, zaburzanie pamięci czy ograniczoną zdolność kojarzenia faktów. Jesteśmy również bardziej podatni na stres i rozwój chorób z nim związanych. Ciągłe niewysypianie się skutkuje również częstymi bólami głowy, drżeniem rąk, nieregularną pracą serca lub też zwiększonym ryzykiem otyłości i innych chorób przewlekłych, takich jak cukrzyca czy nadciśnienie. Do fizycznych symptomów, pojawiających się stosunkowo szybko, zaliczamy również spadek odporności czy zaburzenia hormonalne, co niestety dość mocno rozregulowuje prawidłową pracę całego organizmu.

Jak pozycja do spania jest najlepsza?

Najlepsza pozycja do spania to taka, która nie będzie powodowała wygięcia kręgosłupa w nienaturalny sposób oraz ograniczy do minimum nacisk na poszczególne partie ciała. Pozwoli to nie tylko na uniknięcie dolegliwości bólowych, napięcia mięśni czy drętwienia kończyn, wynikającego z utrudnionego przepływu krwi. Najmniej polecaną pozycją jest przede wszystkim spanie na brzuchu, ponieważ leżąc w ten sposób uciskamy narządy wewnętrzne - w tym także płuca, a także nadwyrężamy mocno kark, co z kolei jest częstą przyczyną bólów głowy czy szyjnego odcinka kręgosłupa. Zdecydowanie najbardziej polecane jest wypoczywanie na boku, chociaż warto wówczas rozważyć umieszczenie cienkiej poduszki między podkurczonymi nogami, by nieco odciążyć plecy. Przyjmuje się, że najzdrowsze jest spanie na lewym boku. Z kolei dla kręgosłupa najkorzystniejsze jest spanie na plecach, ponieważ łatwiej się oddycha, nie wywieramy nacisku na narządy, wspomagamy krążenie w całym ciele, a mięśnie ulegają rozluźnieniu. To ułożenie sylwetki nie jest jednak polecane dla osób cierpiących na bezdech senny.

Higiena snu przede wszystkim!

Na jakość wypoczynku bardzo duży wpływ ma między innymi higiena snu. Jest to zbiór zasad, których przestrzeganie pozwoli na szybsze zasypianie oraz spokojne przesypianie całej nocy. Do podstawowych można zaliczyć chociażby stworzenie przyjaznego klimatu w sypialni. Dobrze jest zatem dostosować natężenie oświetlenia, zadbać o przyjemną kolorystykę, nie wpływającą na pobudzenie umysłu czy zainwestować w dodatki, nadające pomieszczeniu przytulnego charakteru, takie jak chociażby wygodny fotel, miękki dywan czy grube zasłony. Warto również pamiętać o regularnym wietrzeniu sypialni - w szczególności tuż przed położeniem się do łóżka. Ważna jest także temperatura panująca w pomieszczeniu, ponieważ nie powinna być ona niższa niż 18 stopni oraz wyższa niż 21 stopni. Można także zainwestować w oczyszczacz, a także nawilżacz powietrza, by stworzyć jak najbardziej sprzyjające warunki do wypoczynku. Stosując się do zasad higieny snu, powinniśmy także zadbać o odpowiednią ilość aktywności fizycznej w ciągu dnia. Czasem wystarczy nawet długi spacer, jednak bardzo ważne, by udać się na niego najpóźniej 3 godziny przed snem. Nie bez znaczenia jest także nasza dieta, ponieważ spożywanie ciężkostrawnych produktów dość mocno pobudza cały organizm do pracy, utrudniając zasypianie. Powinniśmy także ograniczyć spożywanie kawy, napojów alkoholowych, a także innych używek.

Zdrowy sen a materac

Materac ma bardzo duży wpływ na zdrowy sen każdej nocy. Oddziałuje nie tylko na poziom odczuwanego komfortu, ale także umożliwia efektywną regenerację całego organizmu, dzięki czemu rano wstaniemy wypoczęci i pełni energii. Warto jednak przed zakupem zwrócić uwagę na parametry wybranego modelu, ponieważ tylko odpowiednio dobrany produkt będzie w stanie zapewnić nam najlepszy wypoczynek. Ważny jest przede wszystkim rozmiar, stopień twardości czy rodzaj zastosowanego wewnątrz wypełnienia, z którego wynikają indywidualne właściwości materaca. Na szczególną uwagę zasługuje między innymi model hybrydowy Hilding Electro, będący doskonałym połączeniem właściwości produktów piankowych oraz sprężynowych. Dodatkowo został wyposażony w odpinany top, który można użytkować również oddzielnie. Materac ten jest polecany w szczególności parom o dużej różnicy w wadze, sportowcom, alergikom czy osobom borykającym się na co dzień z różnego rodzaju schorzeniami kręgosłupa. Dobrą opcją dla wymagających użytkowników będzie również SleepMed Supreme posiadający wiele dobroczynnych dla zdrowia właściwości. Wykazuje działanie antyalergiczne oraz przeciwodleżynowe, a także może być stosowany jako produkt o przeznaczeniu ortopedycznym. Co więcej, dzięki zastosowaniu ruchomej pianki, możliwa jest samodzielna regulacja stopnia twardości powierzchni.

Zdrowy sen to klucz do dobrego samopoczucia każdego dnia. Stosując się do zasad higieny snu oraz śpiąc na dobrze dobranym materacu, nie musimy się martwić o jakość naszego wypoczynku.

Komentarze do artykułu

    • Kasia R

      mam ogromne problemy ze snem... może wasze rady mi w końcu pomogą spokojnie zasnąć

    • Dominik T

      Fajnie napisany artykuł, dużo przydatnych wskazówek na przespanie nocy bez problemu.

    • Barbara F

      Sen ma ogromne znaczenie dla naszego organizmu, warto o to zadbać.

    • Mateusz U

      bardzo ciekawy artykuł!

Napisz komentarz do artykułu

Zaloguj się lub zarejestruj, aby dodać komentarze