Wiadomości i blog

By kwiecień 12, 2022 2 Komentarz

Pozwól sobie na sen – sprawdź korzyści snu dla kobiet

Pozwól sobie na sen – sprawdź korzyści snu dla kobiet

Mocny sen to podstawa zdrowia. Gdy śpisz, nie tylko wypoczywasz psychicznie, ale w twoim organizmie zachodzą złożone procesy regeneracyjne. Zarwane noce i niewystarczająca ilość snu to przepis na matową cerę, wczesne zmarszczki, a nawet kłopoty z sercem. Dlatego nigdy nie oszczędzaj swojego czasu kosztem snu.

__________________
Przeczytaj również: Dbasz o cerę? Wybierz poduszkę antyzmarszczkową
Zobacz: Zbyt mała ilość snu - jakie niesie konsekwencje?
Odwiedź: Jak wybrać materac dla osoby szczupłej?
__________________

Sen jako naturalny przepis na zachowanie urody

Jennifer Lopez swój wiecznie młody wygląd zawdzięcza aktywności fizycznej oraz odpowiedniej dawce snu. Jak sama mówi, od lat podstawą jej rytuału pielęgnacyjnego jest... wysypianie się. Czym jednak jest odpowiednia ilość snu? Teoretycznie dorosła kobieta powinna spać ok. ośmiu godzin na dobę. W praktyce jednak niektóre panie czują się lepiej po siedmiu godzinach snu, a inne wypoczną dopiero po dziewięciu. Ważna uwaga! Jeśli potrzebujesz spać dłużej niż dziewięć godzin i nadal odczuwasz zmęczenie, konieczna jest konsultacja lekarska. Problemem mogą być kłopoty z tarczycą, zaburzenia hormonalne, anemia lub inne przypadłości. Większość z nich można wykryć podstawową diagnostyką: morfologią, badaniem moczu, oznaczeniem TSH i poziomu poszczególnych pierwiastków, jak magnez, witamina D, żelazo. Sen jest bezpłatnym zabiegiem pielęgnacyjnym, na który każda z nas może sobie pozwolić. Co więcej, jest nieodzowny, aby zachować urodę i zdrowie. Gdy twój organizm potrzebuje snu, nawet najbardziej wyszukane zabiegi kosmetologiczne nie pomogą ci utrzymać świetlistej, pozbawionej zmarszczek, jędrnej cery. Gdy jesteś wyspana masz mnóstwo energii i twoja skóra również. Jest dotleniona i ukrwiona, promienieje. Spojrzenie jest świeże — pod oczami skóra jest napięta i jasna, pozbawiona charakterystycznych dla niewyspania cieni. W czasie snu w skórze produkowane i regenerowane są włókna kolagenowe, czyli białka, które odpowiadają m.in. za sprężystość cery. Co więcej, wydzielany jest bardzo ważny dla urody hormon — melatonina. Nie wszyscy wiedzą, że oprócz działania nasennego, hormon ten wykazuje również właściwości antyoksydacyjne, czyli neutralizujące wolne rodniki. To one odpowiedzialne są za degradację tkanek, a w konsekwencji postępujące procesy starzeniowe, a także różnego rodzaju nowotwory. Z kolei objawami braku dostatecznej ilości snu — oprócz zmęczenia i rozdrażnienia — są podkrążone i napuchnięte oczy, ziemista cera i pobudzona aktywność gruczołów łojowych. Być może zauważyłaś, że po zarwanej nocy twoja skóra jest bardziej podatna na wydzielanie sebum, włosy stają się matowe i tłuste. Jeśli chorujesz na trądzik, niewyspanie może skutkować pojawieniem się wielu nowych zmian zapalnych. Niewyspanie powoduje uszkodzenia włókien kolagenowych, które z kolei przekładają się na zmniejszenie jędrności skóry. Nie wszyscy wiedzą, że gdy zbyt długo nie śpimy, w naszej krwi wzrasta poziom kortyzolu — hormonu stresu. Przyczynia się on do powstawania skórnych podrażnień, a długofalowe wydzielanie dużej ilości kortyzolu powoduje utratę włosów, kruchość paznokci i zaburzenia metabolizmu.

Łóżko i materac – stwórz swoje ulubione miejsce snu

Jak zdrowo spać, żeby faktycznie się wyspać? Interniści, fizjoterapeuci i psychiatrzy stworzyli zestaw uniwersalnych zasad zwanych higieną snu. Zgodnie z nimi, najlepszy jest sen regularny — kładzenie się i wstawanie o stałych porach, unikanie używek, intensywnej aktywności fizycznej i spożywania posiłków bezpośrednio przed snem. Co więcej, należy spać w pomieszczeniu przewietrzonym, w którym panuje chłód (optymalna temperatura do spania do 18 stopni Celsjusza) i ciemność. Sprzyja to wydzielaniu melatoniny i regeneracji. Bez wątpienia do regeneracji całego ciała niezbędne jest również przyjęcie odpowiedniej pozycji do snu. A to z kolei nie jest możliwe bez dopasowanego do naszego wzrostu i wagi materaca. Idealnie dobrany materac podpiera ciało na całej długości, umożliwiając zachowanie naturalnych krzywizn kręgosłupa. Wspiera głowę, odcinek szyjny, plecy i odcinek lędźwiowy, a także pośladki i nogi, niezależnie od tego, czy wolisz spać na boku czy na plecach. Jak sprawdzić, czy materac jest odpowiedni? Jeśli leżąc na plecach jesteś w stanie wsunąć bez problemu dłonie pod odcinek lędźwiowy — twój materac jest zbyt twardy. Jeśli wsuwając dłonie wyczuwasz, że twoje pośladki są zapadnięte, a klatka piersiowa jest znacznie wyżej niż reszta ciała, oznacza to, że materac jest zbyt miękki. Idealnie współpracujący materac poddaje się naciskowi punktowo i pozwala przyjąć pozycję, w której wszystkie twoje mięśnie są rozluźnione. Materac prawidłowo wspierający ciało pomaga regenerować układ szkieletowy, odciąża więzadła i stawy, umożliwia prawidłowy przepływ krwi i limfy. W zestawieniu z odpowiednio dobranym do rodzaju materaca łóżkiem, tworzy duet idealny, dzięki któremu nie tylko wypoczniesz, ale wypiękniejesz.

Pozwól sobie na luksusowe doznania – wybierz poduszkę, kołdrę i inne akcesoria

Uważasz, że pościel nie ma wpływu na jakość wypoczynku? To olbrzymi błąd. Dobrze dobrana poduszka ma zadanie równie ważne, jak sam materac. Odpowiada ona za wsparcie głowy i odcinka szyjnego, który często jest przez nas zaniedbywany, jeśli pracujemy za biurkiem. Prawidłowo ukształtowana, fizjoterapeutyczna poduszka o profilu dostosowanym do ulubionej pozycji snu, niweluje bóle głowy, wynikające z niedostatecznego dbania o kręgosłup. Ważna dla samopoczucia i komfortu w łóżku jest także kołdra. Powinna być wykonana z oddychającego materiału, który nie powoduje pocenia się i przegrzania. Warto stosować zamiennie dwie kołdry — na okres zimowy i letni. Ostatnim punktem wieńczącym listę akcesoriów do snu jest prześcieradło. Jego faktura jest równie istotna, jak naturalność włókien, z którego zostało wykonane. Prześcieradła ze sztucznego tworzywa mogą powodować nadmierne wydzielanie potu, a w konsekwencji nawet powstawanie podrażnień i odparzeń skóry.

Zdrowy sen, czyli jak spanie wpływa na cerę

Gdy zapada zmrok, powoli zaczynasz czuć coraz większą senność. Odpowiada za to melatonina, która jest wydzielana przez mózg i daje sygnał organizmowi, że pora spowolnić tempo i iść spać. Około północy zaczyna wzrastać poziom kolejnego hormonu — HGH. Jest to hormon wzrostu, powodujący namnażanie się tkanek i ich regenerację. W nocy kilkukrotnie szybciej zachodzi złuszczanie się starego i wzrost nowego naskórka. W niedługi czas później organy wewnętrzne podejmują pracę detoksykacyjną. Zdaniem ekspertów najważniejszy dla zachowania urody jest przedział między drugą a trzecią godziną w nocy — w tym czasie skóra przyjmuje składniki aktywne zawarte m.in. w preparatach kosmetycznych, wzmacniane są włókna elastynowe. Ponieważ podnosi się ciśnienie krwi i temperatura ciała, wzrasta również natlenienie tkanek, a krew szybciej krąży, dostarczając w najdalsze zakątki organizmu składniki odżywcze. O godzinie siódmej krążenie krwi się stabilizuje, wygaszane są procesy regeneracyjne. Jesteś gotowa do rozpoczęcia nowego dnia.

Piękne skóra, włosy i paznokcie – odżywcze korzyści regularnego snu

Już wiesz, jak ważny jest sen dla zdrowia. Jednak w jaki sposób można wspomóc upiększające działanie nocnego wypoczynku? Po pierwsze, odstaw słone przekąski, szczególnie wieczorem. Jeśli odczuwasz głód, sięgnij po warzywa. Sól zwiększa zatrzymywanie wody w organizmie, przez co następnego dnia czujemy się opuchnięte i zmęczone. Podobne efekty zresztą daje spożycie alkoholu — z tym, że on akurat odwadnia organizm. W efekcie czego również puchniemy, a dodatkowo mamy szarą cerę i widoczne zmarszczki. Jeśli nie chcesz budzić się z wypryskami, nigdy nie rezygnuj z pełnego demakijażu. Potraktuj wieczorną pielęgnację jak najważniejszy rytuał dnia. Dzięki temu w nocy twoja skóra będzie miała okazję wchłonąć dobroczynne składniki preparatów kosmetycznych, a nie dusić się pod resztkami fluidu. Spanie krócej niż osiem godzin każdej nocy sprawia, że stajemy się bardziej podatne na różnorodne choroby związane z metabolizmem. Tymczasem wszystkie one prowadzą do gromadzenia się w organizmie ubocznych skutków przemiany materii, wysokich stężeń cholesterolu i trójglicerydów oraz cukru we krwi. Co więcej, brak snu powoduje zaburzenia w wydzielaniu dwóch ważnych dla odczuwania łaknienia hormonów — leptyny i greliny. Może to wpływać na nasz apetyt; niewyspane mamy większą ochotę na słodkie i słone przekąski, a także mamy tendencję do przejadania się. W efekcie brak snu holistycznie wpływa na urodę, zdrowie i samopoczucie psychiczne, a przerwanie tego kręgu możliwe jest jedynie poprzez wprowadzenie higieny snu i rozwiązanie problemów z zasypianiem.

Sen a zdrowie psychiczne, czyli jak zregenerować także umysł i emocje

Nie ma drugiego tak uniwersalnego remedium jak sen. Naturalne lekarstwo, znane od setek lat, to spokojny odpoczynek, który przyspiesza regenerację tkanek, ale jak się okazuje, również neuronów. Zdrowy sen pozwala odseparować się od problemów i zmartwień, a nierzadko również znaleźć rozwiązania dla kłopotów, które wydają się nierozwiązywalne. Dzieje się tak, ponieważ ludzki mózg ma specyficzny sposób systematyzowania wspomnień i szukania związków między przyczynami i skutkami. Sen głęboki i faza REM sprzyjają budowaniu połączeń między neuronami. To dlatego często po dobrze przespanej nocy budzimy się z odpowiedzią na dręczące nas wieczór wcześniej pytanie. Wypoczęty mózg pracuje z pełną mocą i ma dostęp do najdalszych zakamarków pamięci, dzięki czemu rozwiązując problemy jesteśmy w stanie korzystać z całego swojego doświadczenia i podświadomości. Z kolei gdy jesteśmy niewyspani, umysł skupia się na tym, by po prostu przetrwać — skupia się na wykonywaniu bieżących czynności, ale bardziej skomplikowane zadania sprawiają mu trudność. Dodatkowo niewyspanie rodzi frustrację, rozdrażnienie, a długofalowo — prowadzi do depresji. Niewyspanie wpływa na gospodarkę hormonalną i wydzielanie serotoniny, odpowiedzialnej za samopoczucie. Bez niej nie możemy odczuwać szczęścia, ale też po prostu stabilnie funkcjonować pod względem emocjonalnym. Dlatego nigdy nie należy bagatelizować problemów ze snem i zasypianiem.

Płytki sen, bezsenność i inne problemy ze snem – jak sobie z nimi poradzić?

Istnieje wiele wypróbowanych sposobów na to, jak zasnąć, jednak nie ma jednej uniwersalnej metody, która sprawdza się u wszystkich. Dlatego jeśli masz problem z zasypianiem, warto wypróbować kilka z popularnych sposobów, a gdy one zawiodą — udać się do specjalisty. Niekiedy kłopoty z bezsennością związane są z różnorodnymi dolegliwościami fizycznymi, ale także psychicznymi. O bezsenności mówimy, jeśli od co najmniej dwóch tygodni stale doświadczasz zmęczenia, powodowanego nieodpowiednią ilością snu, mimo zachowania higieny snu. Zatem jak się wyspać, kiedy przez pół nocy przewracasz się z boku na bok, a oczy udaje ci się zmrużyć dopiero nad ranem? Przede wszystkim sprawdź, czy jest ci wygodnie: jeśli w twojej sypialni panuje tropikalna temperatura kłopoty ze snem są murowane. Jeżeli twój materac składa się z samych gór i dołów, nie masz co liczyć na zdrowy wypoczynek. Po drugie przyjrzyj się swojemu trybowi życia. Niebieskie światło, emitowane przez ekrany smartfonów, komputerów i telewizorów obniżają poziom melatoniny i uniemożliwiają zaśnięcie. Podobnie intensywny wysiłek bezpośrednio przed snem — oczywiście ruch jest generalnie wskazany, ale trening cardio na godzinę przed snem może znacznie podwyższyć adrenalinę i kortyzol, powodując zaburzenia snu.

Płytki sen jest najczęściej konsekwencją stresu i przemęczenia psychicznego. Często bywa sygnałem, że potrzebujemy urlopu i nabrania dystansu od codziennych wydarzeń. Jeśli czujesz, że samodzielnie nie jesteś w stanie poradzić sobie z bezsennością — zasięgnij porady specjalisty. Szkoda twojego zdrowia i urody, aby marnować noce na niespanie.

Komentarze do artykułu

    • Julia A

      Czasami kilka godzin snu jest lepsze niż najdroższy krem pod oczy ;-)))

    • Beata W

      To wszystko prawda. Efektywny sen wpływa na nasze samopoczucie i wygląd milion razy bardziej niż na przykład jakieś zabiegi u kosmetyczki.

Napisz komentarz do artykułu

Zaloguj się lub zarejestruj, aby dodać komentarze