Wiadomości i blog

By lipiec 24, 2020 0 Komentarz

Czy fazy księżyca wpływają na sen?

Czy fazy księżyca wpływają na sen?

Sen jest zależny od wielu czynników. Z wielu nawet nie zdajemy sobie sprawy. Czy wśród nich jest także wpływ faz księżyca? Sprawdź poniżej.

Jakie są fazy księżyca?

Faza księżyca związana jest z jego pozycją na orbicie kuli ziemskiej. Zmiany widoczne są z Ziemi gołym okiem - ponieważ zmienia się część księżyca, którą oświetla słońce. W związku z tym, wyróżnić możemy cztery fazy księżyca - nów księżyca, pierwszą kwadrę, pełnię oraz ostatnią kwadrę. W nowiu strona Księżyca zwrócona w stronę Ziemi jest nieoświetlona. W pierwszej kwadrze na prawą połowę satelity pada światło, ta też półkula widoczna jest z naszej planety. Księżyc w pełni to jasno oświetlona "kula" na nocnym niebie. Z kolei ostatnia kwadra stanowi jakby odbicie lustrzane pierwszej kwadry. Cały cykl faz zamyka się w niecałych 30 dniach, czyli trwa około miesiąca kalendarzowego.

Wpływ fazy księżyca na sen i zachowanie

Wpływ Księżyca na zachowanie to zjawisko mocno wypromowane przez fantastykę - to pełnia była czynnikiem uwalniającym wilkołaki i różne demony. Czy jednak Księżyc wyzwala pewne emocje tylko w mitycznych stworzeniach? Często mówi się o tym, że pełnia księżyca sprawia, iż nasze samopoczucie, a co za tym idzie - zachowanie, ulegają zmianie. Naukowcy do dziś nie znają jednoznacznej przyczyny tych zmian. Osoby, które znajdowały się w grupie badanych, podają wśród zauważonych objawów problemy z zasypianiem, większy apetyt, kłopoty z koncentracją, pobudzenie, rozdrażnienie. Według niektórych badań, pełnia księżyca ma wpływ na poziom serotoniny - jego zaburzenia są przyczyną wahań nastroju, zmiennego apetytu. Problemy ze snem potęgują nasze złe samopoczucie w ciągu dnia - jesteśmy zmęczeni i trudniej nam się skupić.

Czy fazy księżyca mogą być przyczyną bezsenności?

Fazy Księżyca a sen - ta kwestia jest tematem wielu opracowań. Czy faktycznie mogą one być powodem bezsenności? Według badań naukowych w całym cyklu nie dochodzi do tak znaczących zmian w organizmie, żeby można było mówić o przewlekłej bezsenności. Nie bez wpływu na wiele osób pozostaje jednak sama pełnia. Jak już wyżej wspomniano, popularna jest teoria o zaburzeniach poziomu serotoniny. Są też ludzie, którzy skarżą się, iż po prostu noc jest zbyt jasna, co utrudnia zaśnięcie. Zaciemnienie pomieszczenia ma wpływ na wydzielanie melatoniny, "hormonu snu". Są też teorie, które problemy z tym hormonem upatrują w różnicy dotyczącej promienia elektromagnetycznego lub przyciągania grawitacyjnego ziemskiego satelity.

Najbardziej prawdopodobne jest, iż choć nie wiadomo do końca dlaczego tak się dzieje, Księżyc faktycznie zaburza gospodarkę hormonalną organizmu. Niepokój, który odczuwamy ma bezpośredni wpływ na jakość naszego snu. Dlatego też, szczególnie w czasie pełni powinniśmy zadbać o to, by wszelkie inne czynniki, oddziałujące na jakość snu nie występowały - mowa tu na przykład o hałasie, stresie w ciągu dnia. Ważne jest także również to, aby dbać o regularność pór o jakich wstajemy i kładziemy się spać. Jeśli mamy na przykład wolny dzień, nie wylegujmy się w łóżku dużo dłużej - w ten sposób rozregulowujemy cały dzienny cykl naszego funkcjonowania, co może przyczyniać się do problemów ze snem.

Czy da się szybko zasnąć podczas pełni księżyca?

Wpływ księżyca na sen powoduje nie tylko problemy ze snem ale również z zasypianiem. Na szczęście, faza pełni trwa tylko trzy dni, więc nie wywołuje na trwałe zmian w rytmie snu. Jak szybciej zasnąć w czasie pełni? Poniższe sposoby sprawdzą się w ciągu całego miesiąca.W szybszym zasypianiu pomoże szklanka ciepłego mleka lub napar z rumianku i lawendy. Według badań pomaga także szklanka soku wiśniowego z wodą. W szybszym zasypianiu pomoże także nieobjadanie się na noc - ostatni posiłek powinien być spożyty niekoniecznie o 18, jak dotąd się uważało, ale na dwie, trzy godziny przed położeniem się do łóżka. Na łatwość zasypiania wpływ ma też światło urządzeń takich jak komputer czy smartfon - emitowane przez nie niebieskie światło pobudza mózg i utrudnia zaśnięcie.

Jak poprawić jakość snu?

Księżyca niestety nie da się "wyłączyć". Jak wskazują opracowania naukowe, nawet w zaciemnionym pomieszczeniu, gdzie nie docierał blask księżyca, badani mieli problem z zaśnięciem. Co więc zrobić, żeby przetrwać trudniejsze noce? Przede wszystkim, niezależnie od tego jak działają na nas fazy księżyca, warto zadbać o jakość snu i jego komfort. Same warunki, jakie sobie stworzymy to jedna kwestia, nie mniej ważna jest jednak sama wygoda. Wpływ na nią ma dobór odpowiedniego materaca czy poduszki ortopedycznej. Wybierając dobrze dopasowany materac, zwróćmy szczególną uwagę na to, czy podpiera on partie ciała, uwzględniając ich zróżnicowane potrzeby. Niezwykle istotne jest także to, aby materac był hypoalergiczny - dzięki temu zapewni odpowiedni komfort snu alergikom, astmatykom czy osobom ze skórą atopową. Jego wkład powinien być na tyle dobrze wentylowany, aby produkt nie gromadził wody. Wilgoć we wkładzie materaca sprzyja rozwijaniu się bowiem wszelkich drobnoustrojów lub roztoczy. 

Warto zainwestować też w poduszkę ortopedyczną, wyprofilowaną w specjalny sposób, tak aby podpierać głowę i kark. Dzięki poduszce, nawet w czasie snu głowa jest podtrzymywana w naturalnej pozycji, co pomaga jeśli miewaliśmy dolegliwości bólowe po przebudzeniu. Nieodpowiednia poduszka może być przyczyną zwyrodnień kręgosłupa, za nimi idzie nie tylko ból, ale również zawroty głowy, ucisk na nerwy.

Księżyc w pełni oczywiście będzie miał na nas w dalszym ciągu wpływ, ale dzięki odpowiedniemu materacowi, zminimalizujemy inne czynniki, które mogłyby powodować zakłócenia snu.